Een virusscanner gratis, hoe kan dat?
Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe het komt dat een gratis virusscanner gratis is?
Eigenlijk is dat heel simpel. Achter een virusscanner zit een bedrijf. Deze bedrijven hebben een verdien model nodig. En dat kan door een product te verkopen, zoals een betaalde versie van een virusscanner met meer en uitgebreide functies. En door een gratis versie te vertrekken kun je klanten aan het product laten wennen en ze daarna over te halen om een betaal versie te nemen.
Maar wat als een klant echt niet wil betalen? Er zijn nog meer belangrijke gegevens die voor een bedrijf waardevol zijn en dat zijn je persoonlijke en gebruiks gegevens. En door gebruik te maken van een gratis versie geef je akkoord om deze gegevens te delen met bedrijven.
Met deze gegevens maken ze “gebruikers-profielen” aan. Met deze gegevens kunnen ze hun producten verbeteren, aanpassen of uitbreiden. Maar deze gegevens zijn ook weer interessant voor derde partijen. Deze partijen (Bigdata) kopen overal gebruikers gegevens op en doordat ze alle gegevens opkopen is het veel makkelijker om al deze data aan elkaar te knopen en i.p.v. een anonieme profiel te matchen naar een bekend profiel.
Maar wat verzamelen ze dan?
Hieronder staat een stukje uit AVG Privacybeleid:
We verzamelen niet-persoonlijke gegevens om onze producten en services te verbeteren, zoals:
- gegevens betreffende mogelijke malwarebedreigingen voor uw apparaat en het doelwit van die bedreigingen, inclusief kopieën van bestanden of e-mails, bestandsnamen, cryptografische hash, leverancier, omvang, datumstempels, bijbehorende registersleutels enzovoorts;
- informatie over hoe u onze producten en hun functies gebruikt, inclusief informatie over uw specifieke apparaat, installatie- en verwijderingsfrequentie, taal, technische parameters en fabrikant van een apparaat, beveiligingsinformatie (wachtwoordkenmerken, versleutelingsniveau) enzovoorts;
- informatie over waar onze producten en services worden gebruikt, inclusief de locatie bij benadering, postcode, netnummer, tijdzone en de URL van waar u bij onze producten terecht kwam.
We verzamelen niet-persoonlijke gegevens om geld te verdienen aan onze gratis aanbiedingen, zodat we deze gratis kunnen blijven aanbieden, inclusief:
- De advertentie-ID die bij uw apparaat hoort;
- Browse- en zoekgeschiedenis, inclusief metagegevens;
- Internetprovider of mobiel netwerk waarmee u verbinding maakt met onze producten;
- Informatie over andere toepassingen op uw apparaat en hoe u deze gebruikt.
Bepaalde zoekmachines kunnen van ons eisen om uw volledige IP-adres met hen te delen om aan uw zoekopdrachten te voldoen. Die zoekmachines hebben een eigen privacybeleid voor de privacy van deze zoekopdrachten. We raden u aan om dit beleid te lezen voordat u deze services gaat gebruiken.
- Bepaalde wederverkopers, distributeurs en andere partners van AVG leveren services uit onze naam.
We kunnen uw persoonlijke gegevens, zoals uw e-mailadres, delen met bepaalde wederverkopers, distributeurs en andere partners, zodat deze namens ons contact met u kunnen opnemen over producten, diensten of aanbiedingen die volgens ons van belang zijn voor u of uw onderneming of om te voldoen aan eventuele voorwaarden van uw licentie- en dienstenrelatie met AVG, en om u lokale technische ondersteuning en klantenservice te bieden.
En zo wordt het vaak (al dan niet in moeilijkere woorden) in andere programma’s omschreven.
Wat betekend dit concreet?
Ik kan dit niet helemaal onderbouwen, dan alleen een voorbeeld te geven hoe het in de praktijk zou kunnen gaan.
Als je gehecht bent aan je privacy, en je hebt bijv. bij webwinkel aangegeven dat je geen cookies accepteert. Dan ga je er van uit, dat ze geen gegevens van je bijhouden. En je bent daar producten aan het bekijken van laarzen. En toch krijg je ineens overal reclame van laarzen. Raar!?!
Hoe kan dit dan?
Het zou dus kunnen gebeuren dat google ziet wanneer je naar deze site bent gegaan en ze kunnen dan met de gegevens van AVG matchen dat jij dit was met je computer aan het tijdstip en de informatie van je apparaat.
Aan je pagina geschiedenis, welke ze van AVG hebben gekregen, kunnen ze zien dat je laarzen hebt bekeken en dat je hiervoor geïnteresseerd bent. Daardoor kunnen ze je een marketingplan voorschotelen met laarzen.
Dus de gegevens krijgen ze niet van de bezochten website, maar de gegevens krijgen ze van AVG en deze hebben ze legaal verkregen, want toen je deze virusscanner hebt geïnstalleerd heb je hiervoor toestemming gegeven dat ze deze gegevens van je mogen opslaan en door mogen geven aan derde om de virusscanner gratis te houden. En google verdient er weer aan, doordat ze gerichter advertenties aan je voor te schotelen, waardoor er mogelijk eerder op geklikt wordt. En elke klik op een advertentie levert google weer geld op.
En zo krijgen bedrijven via allerlei gratis programma’s een heleboel gegevens van je.
- Ze weten wat je op je PC doet.
- Hoelang deze aanstaat.
- Waar je bent.
- Wat je bezoekt.
- Of je op vakantie bent.
En als deze gegevens allemaal aan elkaar gekoppeld worden, dan kun je bijna alles over een persoon te weten komen, zonder dat je hem/haar ontmoet hebt.
Het grootste deel van al deze gegevens wordt gebruikt voor marketing. Veel mensen denken wel eens, wat maakt dat nu uit.
Ja, wat maakt dat uit?!? ...